«Θερμό» αναμένεται το καλοκαίρι για την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, καθώς πριν καλά καλά στεγνώσει το μελάνι της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης καλείται, αφενός, να διαχειριστεί τις κοινωνικές συνέπειες από την υλοποίηση του νόμου, αφετέρου να ανοίξει το εργασιακό αλλά και το προνοιακό, μπαίνοντας στη μάχη της δεύτερης αξιολόγησης.
Οι έντονες αντιδράσεις για την κατάργηση του ΕΚΑΣ και για την αναδρομική επιστροφή των ήδη καταβληθέντων ποσών σε χαμηλοσυνταξιούχους που, λόγω των νέων εισοδηματικών κριτηρίων, βρέθηκαν ξαφνικά εκτός έχουν δημιουργήσει έντονες τριβές στο εσωτερικό της κυβέρνησης. Και αυτό όχι μόνο γιατί χιλιάδες χαμηλοσυνταξιούχοι βιώνουν με τον πλέον σκληρό τρόπο την κατάργηση του ΕΚΑΣ σε μια περίοδο όπου το επίδομα αποτελούσε σημαντικό στήριγμα όχι μόνο για τους ίδιους αλλά και για τις οικογένειές τους, αλλά και γιατί ακυρώνεται το βασικό επιχείρημα της κυβέρνησης, και δη του υπουργείου Εργασίας, ότι η μεταρρύθμιση στηρίζεται στην πολιτική επιλογή της αναδιανομής υπέρ των χαμηλών και μεσαίων εισοδηματικών στρωμάτων. Με τροπολογία στο νομοσχέδιο που αναμένεται να ψηφιστεί αύριο, το υπουργείο Εργασίας καθορίζει τον τρόπο επιστροφής του ΕΚΑΣ. Συγκεκριμένα, ορίζει πως η επιστροφή θα γίνει σε 12 δόσεις και, εάν η δόση υπερβαίνει τα 30 ευρώ, το υπερβάλλον ποσό θα επιστραφεί σε μηνιαίες δόσεις έως τον Δεκέμβριο του 2018.
Εντός του καλοκαιριού, βέβαια, θα εφαρμοστούν και οι υπόλοιπες διατάξεις που μειώνουν ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις, καθώς οι πρώτοι «κόφτες» του νέου ασφαλιστικού έχουν τεθεί σε εφαρμογή από τις 13 Μαΐου και εφαρμόζονται σε επικουρικές συντάξεις, μερίσματα, πλαφόν συντάξεων, κύριες συντάξεις τραπεζοϋπαλλήλων και φυσικά ΕΚΑΣ. Ο… λογαριασμός θα φθάσει με τις συντάξεις Ιουλίου, που είναι προγραμματισμένες να πληρωθούν στο τέλος Ιουνίου.
Μέσα στο καλοκαίρι, ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος θα πρέπει να προετοιμάσει το έδαφος και για τις επερχόμενες αλλαγές στα εργασιακά, με τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο να προοιωνίζονται δύσκολες αποφάσεις για την Ελλάδα. Η δεύτερη κρίσιμη συνεδρίαση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που έχει συσταθεί για την επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου έχει προγραμματιστεί για τις 30 Μαΐου στο Αμστερνταμ, όπου αναμένεται να ξεκινήσει ουσιαστικά η προεργασία των αλλαγών.
Ηδη, το ΔΝΤ, που ζητούσε κάποιες από τις αλλαγές να τεθούν ως προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, έχει, σύμφωνα με κυβερνητικούς αξιωματούχους, ανοίξει τα χαρτιά του, βάζοντας στο τραπέζι της συζήτησης την απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων και την αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου.
Αλλά και στο προσχέδιο του μνημονίου μεταξύ ελληνικής κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Ενωσης επαναλαμβάνεται ρητά ότι «αλλαγές στις πολιτικές για την αγορά εργασίας δεν θα πρέπει να οδηγούν στην επιστροφή στις ρυθμίσεις του παρελθόντος, και δη σε πολιτικές που δεν είναι συμβατές με τους στόχους της προώθησης της βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης». Και ενώ η κυβέρνηση επιζητεί τρόπο επανασύνδεσης των μισθών με το σύστημα των συλλογικών διαπραγματεύσεων, οι δανειστές επιθυμούν, αφενός, τα πράγματα να παραμείνουν λίγο πολύ ως έχουν, αφετέρου, να υπάρξει νέα κυβερνητική ρύθμιση για τον κατώτατο μισθό.
Προνοιακά επιδόματα
Στο κάδρο πρέπει να προστεθεί και η μνημονιακή δέσμευση για αναδιάρθρωση των προνοιακών επιδομάτων, με μείωση δαπανών κατά 0,5% του ΑΕΠ. Η αρχή θα έπρεπε να γίνει τον Ιούνιο με την επέκταση της πιλοτικής φάσης του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος σε 30 δήμους της χώρας, όμως φαίνεται πως η εφαρμογή της β΄ πιλοτικής φάσης θα ξεκινήσει από τα μέσα Ιουλίου. Μέχρι τον Σεπτέμβριο, βέβαια, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η προετοιμασία για την καθολική εφαρμογή του σε όλη τη χώρα από την 1η Ιανουαρίου 2017. Τα χρήματα θα εξοικονομηθούν από περικοπές της δαπάνης για πρόνοια, κατά 0,5% του ΑΕΠ, γεγονός που αναμένεται να προκαλέσει νέες κοινωνικές εντάσεις.